پیام نور

رشد اپلیکیشن در گرو تجربه کاربری

۱ آبان ۱۳۹۶

دنیای تلفن‌های همراه به طور مداوم در حال تغییر است، نه فقط در مورد سخت‌ افزار یا نرم‌ افزار؛ کاربران هم به طور مداوم در حال تکامل یافتن هستند. کاربران انتظار دارند، تجربه تلفن‌های همراه با گذشت زمان و براساس آنچه آن‌ها می‌خواهند، رشد یابد. به همین دلیل است که وقتی صحبت از انتشار اپلیکیشن به میان می‌آید، تجربه کاربری بایستی از اولین اولویت‌ها باشد. با توجه به اهمیت موضوع تجربه کاربری (UX) قصد داریم در این مطلب به بررسی تاثیر تجربه کاربری بر رشد اپلیکیشن بپردازیم.

طراحی تجربه کاربری مطابق با ویژگی‌های جالب برای دسترسی ساده و بصری، با یک سری اصول همراه است.

۱ – بهینه سازی

طبیعتا شما نمی‌توانید نسخه کوچک شده اپ دسکتاپ را در مورد گوشی تلفن همراه هم بکار ببرید. در واقع هدف از طراحی اپلیکیشن‌های موبایل هم همین است که تجربه کاربری بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، دکمه‌های فراخوانی در اپلیکیشن‌ها بسیار رایج هستند اما اگر تعداد خیلی زیادی از آن‌ها را در اپ استفاده کنید یا اندازه نامعقولی داشته باشند، احتمالا کاربر آن‌ها را به عنوان عناصر بی مصرف تلقی کرده، آن‌ها را نادیده گرفته و از کلیک بر روی آن‌ها اجتناب خواهد کرد.

محل قرارگیری منوها و لینک‌ها هم مهم است، تحقیقاتی که توسط UX Matters انجام شده است، نشان می‌دهند گزینه‌های ناوبری که در کناره‌های صفحه نمایش قرار گرفته‌اند، به سختی قابل کلیک هستند و لذا ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربر شوند. پس در این کار لازم است اصول را با خلاقیت ترکیب کنید و خود را به مرزها محدود نسازید.

۲ – از مفید به ضروری

کاربران موبایل از اپلیکیشن‌ها برای نیازهای روزمره خود استفاده می‌کنند، برای مثال خرید اقلام مورد نیاز، بررسی زمان پرواز هواپیما، خواندن کتاب و … ؛ لذا اپلیکیشن‌ها بایستی قادر باشند به بهترین نحو در انجام کارها به آن‌ها کمک کنند. بسته به دسته بندی اپلیکیشنتان، بر روی یک ویژگی شاخص که کاربر را به خود جذب خواهد کرد، تمرکز کنید. اصل شفافیت را حفظ کرده و سعی کنید گردش در اپ را برای کاربر آسان و سریع نمایید.

۳ – دیدن و درک کردن

کاربران موبایل عموما از لحاظ زمانی در مضیقه هستند. سادگی برای آن‌ها به این معنی است که قبل از استفاده از اپلیکیشن، لازم نیست زمانی را صرف یادگیری نحوه کار با آن نمایند. این بدان معنی است که رنگ‌های بصری، طرح بندی‌ها و منوهای ناوبری دارای زیردسته می‌توانند به وسیله ترفندهایی توضیح دهنده کاربرد اپلیکیشن باشند. این‌گونه طراحی‌ها علاوه بر چشم‌نواز بودن، کاربری آسانی نیز دارند.

۴ – خدمت به عادت‌ها

آیا می‌دانید تنها ۱۵ درصد از افراد، گوشی تلفن همراه خود را با دو دست نگه می‌دارند؟ متاسفانه باید گفت کاربر، اکثر اوقات همزمان با استفاده از تلفن همراه خود به کار دیگری هم مشغول است و این چیزیست که باعث می‌شود توجه به استفاده از یک دست در هنگام کار با گوشی اهمیت بیشتری پیدا کند و کار را برای طراحان تجربه کاربری کمی پیچیده‌تر نماید.

اگر رابط کاربری اپلیکیشن خود را ساده و مرتب نگه دارید، تمرکز و بار شناختی کمتری را برای استفاده می‌طلبد و باعث درگیری کمتر کاربر می‌شود. به عنوان مثال اگر قابلیت حفظ و ذخیره وضعیت فعلی اپ را در نظر بگیرید، دسترسی آسان تر به دکمه‌ها و منوها را فراهم آورید و … به هدف مورد نظر بسیار نزدیک شده‌اید.

۵ – بهبود در گذر زمان

طراحی تجربه کاربری خوب، بایستی با نگاه به آینده بوجود آید تا روند بهبود را به صورت مداوم حفظ کند. همانطور که بازار تلفن‌های همراه نشان می‌دهد، چیزی که امروز کاربرد دارد لزوما فردا هم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، پس هر بروزسانی از اپلیکیشن که در حوزه دیزاین آن است را با دلایل محکم و مشخص انجام دهید. از داده‌هایی که از طریق تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربران به دست می‌آورید استفاده کنید تا بتوانید ابتکار بخرج دهید و اهداف خود را ارزیابی کنید.

به خاطر داشته باشید طراحی بد و نامناسب اغلب نشان دهنده تیم ضعیف است که می‌تواند بر روی تصویر برند شما اثرگذار باشد و چارچوب اتفاقات و تغییرات آینده کار شما را تعیین کند.

تجربه کاربری موضوع بسیار مهم و در عین حال گسترده‌ای است که تاثیر بسزایی در رضایت کاربر از کار با اپلیکیشن دارد. در آینده حتما با ما همراه باشید تا به این موضوع بیشتر بپردازیم. همچنین اگر در این زمینه تجربه یا اطلاعاتی دارید آن را در بخش نظرات با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.